بازرگانی ایران سبز
بازرگانی ایران سبز

بازرگانی ایران سبز

لامینت تحت فشار بالا (High pressure laminate) یا HPL

لامینت تحت فشار بالا (High pressure laminate) یا HPL 

---------------------------------------------------------------

لامینت‌ Laminate اصطلاحی عمومی است که به گروهی از روکشهای مصنوعی شامل انواع HPL ,CPL و لامینت فشرده اطلاق می‌شود. این نوع روکشها یکی از انواع پرکاربرد روکش‌های مصنوعی خصوصاً در ایران هستند.

روکش های HPL  متشکل از اوراق کاغذ کرافت آغشته به رزینهای فنولیک در لایه‌های میانی و تحتانی بوده و در لایه سطحی از کاغذ تزئینی(دکور) آغشته به رزینهای آمینوپلاستیک مانند ملامین فرم آلدئید (MF) تحت فشار حدود 4/1 الی 5/1 گرم بر میلی متر تولید می‌شوند. این روکش در ضخامتهای 0/5 تا 5 میلی‌متر و در مواردی بیش از 5 میلی‌متر تولید می‌شوند.

برای مشاهد ادامه متن بر روی ادامه مطلب در قسمت پایین کلیک کنید 


  


  لامینت تحت فشار بالا (High pressure laminate) یا HPL 

در برخی موارد سطح این روکشها با لایه‌های فلزی (آلومینیوم ،مس و … ) نیز پوشانده می‌شود. روکش های HPL  به صورت مات ،‌براق و رگه‌دار تولید می‌شوند و با استفاده از چسبهای اوره فرمائید (UF) ،‌ پلی‌وینیل استات PVA و چسبهای تماسی  وی اوراق فشرده چوبی مانند MDF چسبانده می‌شوند.

انواع استاندارد HPL ها که به صورت ساده و بدون مواد افزودنی تولید می‌شوند، به هیچ وجه قابلیت انعطاف ندارند،  بسیار ترد و شکننده بوده، دارای لبه‌های تیز هستند و بصورت ورق در ابعاد مختلف و عمدتاً در ضخامتهای 0/7 تا 1/5 میلی‌متر تولید می‌شوند. بعلت عدم انعطاف‌پذیری، نمی‌توان از آنها به عنوان روکش برای لبه‌های گرد و فرم دار و سطوح ابزار خورده استفاده کرد. از طرفی نیز ترد و شکننده بودنشان، استفاده از آن‌ها برای روکش کردن سطوحی با برشهای گرد را محدود کرده ،‌لذا کاربرد آن در روکش کردن نئوپان بیش از MDF است.

این نوع روکش در برابر رطوبت و حرارت و سایش مقاومت بوده و می‌توان آن را به راحتی و به دفعات با آب یا مواد پاک کننده تمیز کرد. لذا این نوع روکش‌ها در موارد استفاده خاصی نظیر مواردی که دوام بسیار زیاد مورد نیاز است مصرف می‌شوند، مثل تخت‌ها و لوازم بیمارستانی و آزمایشگاهی ،‌ میزهای کارگاهی، رویه کابینت‌های بدون ابزار خوری و نیز سایر مصارف عمومی مثل مبلمان اداری بصورت محدود.

 البته ساخت نوع فرم‌پذیر این روکش، دامنه کاربرد آن را به عنوان رویه کابینت‌های دارای لبه‌های منحنی افزایش داده است ، در لامینت‌های تحت فشار بالای نوع فرم‌پذیر HPL ، روکشها دارای تعداد لایه‌های کاغذ کرافت کمتری نسبت به نوع استاندارد هستند که خاصیت ارتجاعی بیشتری به آن می‌دهد. در این نوع HPL ورقه روکش با نوعی لاک پوششی مخصوص که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد تا دمای 240  درجه سانتی گراد حرارت داده می‌شود. به علت مزایای فوق و فرم‌پذیری که دارد، روی سطوح دارای لبه گرد چسبانده می‌شود و بعنوان رویه کابینت استفاده زیادی دارد. همچنین، به علت مقاومت بیشتر در برابر حرارت، در کارگاهها و آزمایشگاهها بعنوان رویه میز کار، کاربرد فراوانی دارد. این روکش‌ها در دمای  220-160 درجه سانتی گراد، فرم‌پذیر شده و روی لبه‌های گرد Post From  می‌شوند. همچنین علاوه بر قابلیت روکش کردن لبه‌ها در حالت محدب  ز این روکش‌ها در حالات مقعر نیز می‌توان استفاده کرد. انواع کندسوز  این روکش‌ها نیز وجود دارند ، که با تیمار کردن لایه‌های میانی به مواد فاقد هالوژن یا مواد کندسوز کننده ،‌نقطه اشتعال آنها را بالا برده و کندسوز می‌کنند. این نوع روکش‌ها نیز عمدتاً در داخل هواپیماها ،‌خودرو ،‌ترن قطار ،‌اماکن عمومی و آزمایشگاهها و کارگاهها کاربرد دارند.

نوع دیگری از HPL وجود دارد که نوع کفپوشی  نام دارد . این نوع HPL به دلیل پرداخت ویژه سطوح و استفاده از نوعی لایه پوششی خاص که مقاومت بالایی در برابر سایش و خراشیدگی دارد و دارای دوام و پایداری زیادی است برای پوشش اوراق فشرده چوبی خصوصاً MDF (با دانسیته بالا) و تولید کفپوش استفاده می‌شود. این نوع روکش‌ها در برابر لکه ، اثر سیگار و مواد شیمیایی نیز مقاومند.

مزیت عمده HPLها دوام بسیار بالا و مقاومت بالای آنها در برابر عوامل خارجی است.  اچ پی ال در برابر آب و بخار و ترک خوردگی و ورقه ورقه شدن مقاوم می باشد که جذب رطوبت در حالت غوطه وری در آب کمتر از ۶ درصد و افزایش ضخامت ناشی از جذب آب اچ پی ال کمتر از ۱۰ درصد می باشد. از معایب عمده آن انعطاف‌پذیری کم و کاربرد سخت آن بدلیل سختی و شکنندگی آن و نیز گران بودن آن است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.